Reklama
Laerdalský tunel. FOTO - Wikimedia commons

Nejdelší silniční tunel slaví dvacetiny

Nejdelší silniční tunel na světě, norský Laerdalský tunel, měří 24,5 kilometru a řidiči jím projedou asi za 20 minut. Stavba na jihu Norska, která zkrátila cestu z metropole Osla do západonorského přístavu Bergenu z dřívějších 14 na sedm hodin, se stavěla pět let. Laerdalský tunel, ve kterém se neplatí mýtné, se stal při svém otevření před 20 lety, 27. listopadu 2000, nejdelším silničním tunelem světa, když o téměř osm kilometrů překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 km primát od září 1980.

O stavbě tunelu rozhodl norský parlament v červnu 1992, stavět se začalo 15. března 1995, proražen byl v září 1999 a slavnostně za přítomnosti krále Haralda V. otevřen v listopadu 2000. Devět metrů široký a 6,3 metru vysoký tunel, který je místy v hloubce až 1,4 km pod povrchem, stál 1,08 mld. norských korun (asi 46,6 mld. Kč). Za hodinu jím smí projet maximálně 400 aut.

Tunel, který spojuje města Laerdal a Aurland, je součástí silničního tahu E16, který je severní spojnicí mezi Oslem a Bergenem. Značně zjednodušil cestu mezi Laerdalem a Aurlandem, kde museli řidiči dříve čekat na trajekt.

Směrem od Aurlandu má tunel stoupání 2,1 procenta v délce téměř 12 km, střední část v délce asi šesti kilometrů má sklon 0,7 % směrem k Laerdalu, část u Laerdalu v délce asi šesti kilometrů má sklon 2,7 %. Sklon tunelu má význam v tom, že přirozeným způsobem zajišťuje odvod prosakující vody.

Tunel je dokonale osvětlen a každých 250 metrů je umístěn tísňový telefon. Má protipožární odpočívadla každých 125 metrů a tři ohromné jeskyně, v nichž se v případě požáru otočí i několik kamionů najednou. Odvětrávání je zajištěno pomocí ohromných větráků, které vhánějí čerstvý vzduch z obou stran. Jediný otvor, kterým vzduch proudí ven, je v Tynjadelenu. Tunel je doplněn i o filtry zadržující prach a zplodiny a je v něm možné chytat mobilní i radiový signál.

Nejdelším tunelem světa je od roku 2016 Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří přes 57 km. V ČR je nejdelším tunelem od roku 2018 železniční Ejpovický tunel u Plzně, který měří 4,15 km. Nejdelším silničním tunelem je s délkou 3,09 km od roku 2015 Bubenečský tunel, který je součástí pražského tunelového komplexu Blanka (ten celkem měří 5,5 km), jenž sestává ze tří samostatných, na sebe navazujících tunelů.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: pro článek zatím nikdo nehlasoval

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.