Reklama
Ilustrační FOTO - Pixabay

Maastrichtský dluhový strop minulostí

Dluhový strop 60 procent hrubého domácího produktu (HDP) stanovený v Paktu stability a růstu již nemá smysl a měl by být revidován v rámci reformy fiskálních pravidel EU.

Uvedl to šéf záchranného fondu eurozóny (ESM) Klaus Regling na semináři belgické centrální banky.

Vlády zemí EU mají za povinnost udržovat rozpočtový schodek pod třemi procenty HDP a veřejný dluh pod 60 % HDP, aby byla zajištěna stabilita společné měny, eura, kterou nyní používá 19 z 27 zemí EU. Hodnoty byly stanovené Maastrichtskou smlouvou v roce 1992. Globální ekonomická realita se však od té doby změnila, což přimělo EU zvážit revizi pravidel, která stanovují limity půjček a prosazují fiskální disciplínu. Pandemie nemoci COVID-19 způsobila, že potřeba změny je ještě naléhavější, prohlásil Regling.

Tříprocentní limit pro rozpočtový deficit je podle Reglinga relevantní. Je však potřeba popřemýšlet o limitu zadlužení, protože tento limit měl smysl v době, kdy se jednalo o Maastrichtské smlouvě, nyní již však smysl nemá.

Evropská komise má do konce roku představit své návrhy revize fiskálních pravidel EU nazývaných Pakt stability a růstu. Zaměřit se má na dluh a investice. Konečné rozhodnutí o tom, jak změnit pravidla, bude v rukách vlád EU. Dohoda je sice zaměřena hlavně na členy eurozóny, aby nebyla ohrožena stabilita eura a nezvyšovala se inflace v eurozóně, částečně se však vztahuje i na země EU, které euro jako svou měnu zatím nepřijaly.

Průměrný dluh v eurozóně je nyní kolem 100 % HDP. Pokud se země budou držet současných pravidel, měly by každý rok snížit svůj poměr dluhu o dvacetinu toho, co je nad 60 %, což nyní není ekonomicky přijatelné, uvedl Regling.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5, celkem 2 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama